Wat zijn de do’s en don’ts bij zakelijke kerstkaarten?

Nu de kerstdagen weer in zicht zijn, is het niet alleen tijd om na te denken wie van jouw vrienden en familie dit jaar een persoonlijke kerstkaart krijgen. Als ondernemer is ook de periode gekomen om jouw klanten en zakenrelaties te bedanken voor de samenwerking van afgelopen jaar en ze fijne feestdagen toe te wensen. Maar wat zijn nou de do’s en de absolute don‘ts bij zakelijke kerstkaarten?

Logo in kerststijl

Houd je zakelijke kerstkaarten verbonden met je bedrijf en ga voor de ultieme combinatie tussen kerst en jouw onderneming. Dit kan door je bedrijfslogo om te toveren naar een exemplaar ondergedompeld in de kerstsfeer. Of ga op zoek naar een getalenteerde vormgever en laat een cartoonversie maken van het complete team. Zo straalt jouw zakelijke kerstkaart nét dat beetje meer uit en deze sfeer blijven jouw klanten en zakelijke relaties associëren met jouw bedrijf.

Meer dan alleen een zakelijke kerstkaart

Wil je naast het overbrengen van een kerstgroet naar jouw klanten een extraatje toevoegen aan de zakelijke kerstkaart? Wellicht is het een idee om dit jaar de zakelijke kerstkaarten te combineren met de mogelijkheden die de hedendaagse technologie biedt. Denk hierbij aan een QR-code in de kaart. Na het scannen van deze code, verschijnt er een filmpje op de smartphone van jou of het complete team met jullie unieke kerstgroet. Of organiseer een wedstrijd en laat via de kaart weten dat je de ontvangers uitdaagt om een zo origineel mogelijke kerstgroet terug te sturen in ruil voor leuke prijzen.

Vermijd bombastische reclameteksten

Een zakelijke kerstkaart verstuur je niet alleen om je klanten en zakelijke relaties te bedanken voor het samenwerking van afgelopen jaar en ze fijne feestdagen te wensen, maar ook als een stukje klantenbinding, Dit betekent echter niet dat je daarom je zakelijke kerstkaart moet overladen met bombastische en commerciële teksten. Een mooie, verzorgde kerstkaart met een persoonlijke kerstgroet is persoonlijker en fijner voor het oog. Hierdoor vermijd je dat je zakelijke kerstkaart de uitstraling krijgt van een reclamefolder en wellicht niet eens een mooi plekje krijg in het kantoor of de woonruimte van de ontvanger.

Denk aan je doelgroep

Ga je voor een zakelijke kerstkaart met hashtags en een muziekje? Dat kan een prima idee zijn. Maar niet als het grootste deel van je klantenkring niet weet wat een hashtag is, of zich rot zal schrikken van het muziekje wanneer ze de kaart openklappen. Ga daarom op zoek naar de meest geschikte elementen die bij jouw klantenkring in de smaak valt. Of laat bijvoorbeeld van jouw zakelijke kerstkaarten drie verschillende exemplaren maken, zodat al je klanten en zakelijke relaties een passende versie krijgen.

Taalgebruik

Aanvullend op bovenstaande is het ook verstandig om te letten op het taalgebruik in je zakelijke kerstkaart. Is je klantenkring van bovengemiddelde leeftijd? Ga populair taalgebruik zoals ‘gaaf’, ‘awesome’ en ‘superduper’ dan uit de weg. Zijn er vooral jongeren te vinden in je klantenbestand? Dan is het geen probleem om dit populaire taalgebruik juist te gebruiken.

Planning

Als bedrijf wil je altijd zorgvuldig te werk gaan en dit ook uitstralen naar je klanten en je zakelijke relaties. Vergeet daarom niet de planning rondom het versturen van je zakelijke kerstkaarten en begin op tijd. Zo voorkom je dat de kerstkaarten veel te laat aankomen en zo op deze manier een slordige indruk wekt. Markeer 15 december in al je agenda’s, want dit is de uiterste datum voor het versturen van je zakelijke kerstkaarten. Na deze datum heb je grote kans dat ze pas na de kerstdagen op de deurmat vallen bij de geadresseerden.

Kerstkaart met kerstsfeer - do

De voordelen

  • Unieke collectie zakelijke kerstkaarten
  • Ruime keuze formaten
  • Snel en eenvoudig bestellen
  • Meer dan 300.000 tevreden klanten
  • Voor 20:00 besteld, zelfde dag verzonden
Maak een kaart