Hoe maak je een goede zakelijke kerstkaart?

Tijdens de kerstperiode worden de dagen niet alleen korter en gezelliger, maar het is ook een ideaal momenten om jouw klanten extra in de watten te leggen. Klantenbehoud is immers een van de belangrijkste pijlers van het ondernemerschap. Het versturen van een zakelijk kerstkaartje hoeft geen handenvol werk te kosten en weet klantloyaliteit eenvoudig te stimuleren. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een goede zakelijke kerstkaart maakt. Maar hoe doe je dat, zo’n goede zakelijke kerstkaart maken?

1. Breng jouw doelgroep in kaart

In de eerste plaats zal je moeten nagaan wie je zoal een kerstkaartje gaat sturen. Enkel klanten die dit jaar meerdere bestellingen plaatsten? Alle klanten van het afgelopen jaar? Ook potentiële klanten?

Deel jouw doelgroep vervolgens in kleinere categorieën in. Kaartjes met winterse taferelen stuur je maar beter niet op naar klanten die zich op het zuidelijk halfrond bevinden. Ook andere religiën kunnen aanstoot nemen aan een kerstkaartje. Hier focus je maar beter op nieuwjaarswensen.

Voorzie voor verschillende doelgroepen verschillende boodschappen en tekstjes. Onder andere de eigen medewerkers krijgen maar beter een ander type kerstkaartje. Zij zijn ook op een andere manier speciaal voor jouw onderneming.

2. Bedenk een pakkende boodschap

Een mooie kerstkaart maken is waardeloos zonder het van een pakkende boodschap te voorzien. Zoals eerder gezegd is het belangrijk om die boodschap af te stemmen op jouw doelgroep. Doe dat op een slimme manier en zet in op creativiteit. Woorden die blijven plakken, dat is de essentie. Creativiteit of niet: zorg er anderzijds wel voor dat de boodschap aansluit bij jouw merkidentiteit.

3. Een mailtje of toch een kaartje?

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een kerstmailtje te versturen. Dat kan, maar weet; het is echt not done! Het sturen van fysieke kerstkaarten laat dan ook langer een passende indruk na en getuigt van interesse in jouw klanten. Ook hier moet je er wel voor zorgen dat het goed aansluit bij de identiteit van jouw zaak.

4. Een kerstkaart maken zit ‘m in de details

Bij een fysiek kaartje moet het er natuurlijk allemaal goed uitzien. Niet alleen het plaatje en het opschrift zijn hierbij belangrijk. Je kan ook spelen met de vorm, het reliëf of het type lak. Op die manier kan je verschillende elementen benadrukken. Ook andere originele ideeën zijn mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een kaartje dat door een cartoonist werd ontworpen.

Let hiernaast ook op de kwaliteit van het gebruikte papier. Hoogwaardig en stevig papier is hier een must. Wanneer kerstkaarten te goedkoop aanvoelen, riskeer je een verkeerde boodschap achter te laten. Bij Kaartje2go vind je genoeg papiersoorten om een goede keus te kunnen maken!

5. Combinatie met een leuk geschenkje

Een zakelijk kerstkaartje is, op voorwaarde dat het aan bovenstaande vereisten voldoet, altijd leuk. Opvallen kunnen we hierbij op verschillende manieren doen. Toch kiezen steeds meer bedrijven ervoor om iets extra’s te doen. Een leuk extraatje of een klein geschenkje maakt het bijvoorbeeld extra leuk.

6. Controleer, controleer en controleer nogmaals

Is het kaartje afgewerkt? Ga dan zeker na of er geen spelfouten in te vinden zijn. Breng de controle ook naar een ander niveau. Vraag anderen om hun mening en neem hun feedback mee in het beoordelingsproces. Denk ook na of er geen andere interpretaties van jouw creatieve insteek mogelijk zijn.




De voordelen

  1. Kies een zakelijke kerstkaart van hoogstaande designers
  2. Personaliseer je kerstkaart met bedrijfsfoto’s, teksten en/of logo
  3. Upload adressen of laat pakket met kaarten bezorgen
  4. Wij doen de rest; wel zo handig!